دکتر مریم اسلامی » مشاوره ژنتیک ازدواج » اهمیت مشاوره ژنتیک قبل ازدواج
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

اهمیت مشاوره ژنتیک قبل ازدواج

یکی از مهم ترین دلایل بروز اختلالات ژنتیکی در فرزندان، ازدواج فامیلی است. به همین علت توصیه می شود این افراد حتما باید در جلسات مشاوره ژنتیک شرکت کنند. سوالات مختلفی در رابطه با مشاوره ژنتیک قبل ازدواج بیان می شوند؛ مثلا چه زمان نیاز به مشاوره ژنتیک قبل ازدواج است؟ چه اتفاقاتی در طول جلسه مشاوره ژنتیک قبل ازدواج می افتد؟ به کدام مشاور ژنتیک برای انجام این اقدام مراجعه کنیم؟هزینه مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج چه میزان است؟ به منظور آشنایی با اهمیت و اهداف مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

هدف از مشاوره ژنتیک قبل ازدواج چیست؟

هدف اصلی از انجام مشاوره ژنتیک قبل ازدواج، به حداقل رساندن احتمال انتقال بیماری ها و اختلالات ژنتیکی از والدین به فرزندان است. روند جلسه مشاوره ژنتیک قبل ازدواج به این صورت است که مشاور ژنتیک در ابتدا از شما در رابطه با وضعیت سلامت و ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری در میان افراد خانواده خودتان و همسرتان سوال خواهد کرد. سپس با استفاده از اطلاعات به دست آمده، شجره نامه ژنتیکی تهیه و تدوین خواهد شد. در ادامه روند این مشاوره، در صورت نیاز، آزمایش های ژنتیک پیش از بارداری برای شما تجویز می شوند که باید آن ها را به انجام برسانید.

انجام آزمایش های ژنتیک و بررسی نتیجه آن ها به مشاور ژنتیک کمک می کند تا بتوانند به بهترین و دقیق ترین شکل ممکن به آنالیز ژنتیکی شما و همسرتان بپردازند. خوشبختانه امروزه بسیاری از زوجین قبل از ازدواج، نسبت به انجام تست ها و مشاوره ژنتیک اقدام می کنند. این نوع مشاوره به عنوان راه حلی ایمن برای داشتن زندگی و فرزندانی سالم پذیرفته شده است. همان طور که از قدیم گفته اند: پیشگیری بهتر از درمان است، مشاوره ژنتیک نیز می تواند از بروز بیماری ها و مشکلات ژنتیکی در آینده پیشگیری کند.

آیا مشاوره ژنتیک برای همه افراد الزامی است؟

اما مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، تنها مختص ازدواج های فامیلی نیست و تمام زوجین بهتر است که از مزایای این مشاوره بهره مند شوند. برای مثال مواردی به ما مراجعه کرده اند که ازدواجشان با  افراد غریبه (غیر فامیل) بوده ولی یا دچار سقط مکرر میشدند یا فرزندانشان بعد از به دنیا آمدن در چند ماهگی فوت میشدند .

به طور کلی مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج فرآیندی است که تمامی سوابق مربوط به سلامتی و بیماری اعضای خانواده را مورد ارزیابی قرار می دهد و به همین منظور مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج توصیه می گردد. مشاوره ژنتیک قبل ازدواج، یکی از مهم ترین اقدامات در به حداقل رسیدن احتمال به دنیا آمدن نوزادانی با نقایص تولد می باشد. این نوع مشاوره ژنتیک همچنین به بهبود کیفیت زندگی زوجین نیز کمک خواهد کرد. در این مقاله همه چیر درباره مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج را خواهید خواند.

تصور اینکه ما سالم هستیم وهیچ بیماری نداریم پس احتیاجی به مشاوره و انجام آزمایش های ژنتیکی نیست، اشتباه است. امکان این وجود دارد که هر دونفر ناقل یک ژن معیوب مشابه باشیم و در نهایت این ژن به فرزندانمان انتقال یابد و باعث بیماری و یا معلولیت در آنها شود. به طور مثال سرطان ریه علاوه بر دلایل محیطی میتواند ریشه ژنتیکی هم  داشته باشد.

چرا انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج انقدر مهم است؟

بسیاری از اختلالات ژنتیکی زمانی ظاهر می شوند که فرد دو کپی معیوب از یک ژن را از طرف یکی از والدین خود داشته باشد. در چنین مواردی، اگر فرد تنها یک کپی معیوب داشته باشد، علامت و نشانه ای از مشکل ژنتیکی مشاهده نمی شود، اما ناقل خواهد بود. ناقل بودن به این معناست که حتی اگر شما مبتلا به یک بیماری نباشید، احتمال انتقال بیماری به فرزندانتان وجود دارد. اگر هر دو والدین ناقل باشند و ژن معیوب از هر دو پدر و مادر به فرزند منتقل شود، کودک با اختلال ژنتیکی به دنیا خواهد آمد. اگر هر دو والدین ناقل اختلال ژنتیکی خاصی باشند، احتمال انتقال آن به فرزند چیزی در حدود بیست و پنج درصد خواهد بود.

دانستن این قبیل اطلاعات به زوجین کمک می کند تا بدانند که انجام مشاوره و آزمایش های ژنتیک قبل ازدواج تا چه اندازه در جلوگیری از تولد فرزندان بیمار مهم است. بیماری های ژنتیکی علاوه بر آسیب های روانی و جسمی مختلفی که به خود فرد وارد می کنند، خانواده های این افراد را با هزینه های احساسی و اقتصادی مختلفی نیز رو به رو می سازند.

مشاوره ژنتیک قبل ازدواج

نتایج حاصل از مشاوره ژنتیک قبل ازدواج

مشاوره ژنتیکی قبل ازدواج شامل بررسی سوابق پزشکی زوجین و هم چنین تست ها و غربالگری های ژنتیکی است. در مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، تست های ژنتیکی برای هر دو زوجین تجویز می شود. وضعیت افراد از نظر بسیاری از بیماری های ژنتیکی در طول این روند بررسی می شود. برخی از این بیماری های ژنتیکی عبارتند از:

  • یکی از مهم ترین اختلالات وراثتی کم خونی داسی شکل است که می تواند منجر به بروز اختلالات خونی و در نهایت آنمی (کم خونی)، ضعف سیستم ایمنی و یا سایر عوارض شود.
  • آزمایش بتا تالاسمی نیز دیگر تستی است که باید قبل از ازدواج انجام شود. این اختلال با ناهنجاری های استخوان ها، مشکلات کبدی و یا کم خونی در نوزاد همراه خواهد بود. حتی ممکن است در برخی موارد، نوزاد زنده به دنیا نیاید.
  • تست های بیماری های مقاربتی مانند ایدز، هپاتیت و سیفلیس نیز انجام خواهند شد، زیرا این قبیل بیماری ها از طریق مادر به جنین منتقل خواهند شد.
  • آتروفی عضلانی نخاعی نیز یکی دیگر از بیماری هایی است که وضعیت آن قبل از ازدواج بررسی می شود. این بیماری که آن را به عنوان بیماری SMA نیز می شناسند، بر روی قدرت حرکتی فرد تاثیرات منفی بسیاری خواهد گذاشت.
  • نکته جالبی که باید بدانید این است که در بسیاری از موارد، بیماری سرطان ریه علاوه بر دلایل محیطی، دارای ریشه های ژنتیکی است. به همین علت، انجام مشاوره ژنتیک سرطان ریه می تواند در جلوگیری از انتقال ژن های این بیماری به فرزندان جلوگیری نماید.

مراحل مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

در ازدواج های فامیلی، احتمال داشتن فرزند مبتلا به بیماری ها و اختلالات ژنتیکی بیشتر است و تمامی افرادی که قرار است ازدواج فامیلی داشته باشند، باید حتما آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی را انجام دهند. حتی در مواردی که زوجین مبتلا به شرایط و یا بیماری خاص ژنتیکی نباشند، احتمال به دنیا آوردن نوزادی با نقایص تولد و یا مشکلات ژنتیکی برای آن ها وجود دارد. این گونه می توان گفت که این احتمال تقریبا دو برابر ازدواج های معمولی و غیر خویشاوندی است.

در جلسات مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، اطلاعات و سوابق پزشکی تا سه نسل قبل جمع آوری و توسط متخصص ژنتیک بررسی می شود و چارتی برای زوجین رسم خواهد شد. در مرحله بعد، نوبت می رسد به سوابق فردی هر یک از زوجین که شرایط سلامتی هر یک نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آن چه که اهمیت دارد این است که ابتلا به هر نوع بیماری و اختلال باید به مشاور اطلاع داده شود، چرا که ممکن است بیماری از نظر شما جزئی باشد، اما بتواند در کودک شما ظاهر شود. بعد از جمع آوری اطلاعات و بررسی شرایط فعلی و یا در گذشته، مشاور بهترین راه حل و توصیه ها را خدمت شما ارائه خواهد داد.

مزایای-مشاوره-ژنتیک-ازدواج

اگر آزمایش خون زوجین بهم نخورد چه میشود؟

یکی از مهم ترین و پر تکرار ترین سوالاتی که شما عزیزان از دکتر مریم اسلامی می پرسید، این است که اگر آزمایش خون زوجین بهم نخورد چه میشود؟ در این مقاله سعی داریم همه چیز در رابطه با این موضوع را بیان کنیم. اگر زمان خواندن متن را ندارید، می توانید توضیحات دکتر اسلامی را در ویدیوی زیر بشنوید:

آیا گروه خونی مانعی برای ازدواج میشود؟

پیش از ازدواج، آزمایش خون انجام می شود. این آزمایش خون برای تشخیص گروه خونی افراد و بررسی ابتلا افراد از لحاظ تالاسمی که در ایران شایع است، انجام می شود. نمی توان از روی این آزمایش ساده فهمید که آیا این دو فرد از نظر ژنتیکی برای ازدواج با یکدیگر مناسب هستند یا خیر. این باور و برداشت غلطی است که اشخاص نسبت به آزمایش خون قبل از ازدواج دارند.

اینجا یک بار و برای همیشه اعلام می کنیم که گروه خونی هیچ گونه مانعی برای ازدواج نیست و ربطی به بیماری های ژنتیکی ندارد. گروه خونی تنها در بحث بیماری ژنتیکی تالاسمی مطرح می شود. البته باید بدانید که تالاسمی تنها یکی از هزاران بیماری ژنتیکی است. بنابراین نمی توان گروه خونی را ملاکی برای ابتلا یا عدم ابتلای زوجین به بیماری های ژنتیکی نیست.

مزایای مشاوره قبل ازدواج آنلاین

با توجه به شیوع بیماری کرونا، افزایش روز افزون آلودگی هوا و ترافیک شهری، ترجیح بسیاری از افراد این است که به صورت آنلاین کارهای خود را انجام دهند. به همین دلیل است که بسیاری از فروشگاه ها و مراکز ارائه خدمات، کار خود را در بستر آنلاین و غیر حضوری گسترش داده اند.

ما نیز در مطب دکتر مریم اسلامی، مشاور ژنتیگ در تهران، برای افزایش راحتی شما عزیزان و ارائه بهترین نوع خدمات مشاوره ژنتیک تصمیم گرفتیم تا ادامه کار خود را به صورت آنلاین پیش ببریم. به همین دلیل، شما می توانید با مطب ما تماس حاصل نموده و وقت مشاوره ژنتیک آنلاین دریافت کنید.لازم به ذکر است که همه انواع مشاوره ژنتنیک اعم از مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، بارداری، ناباروری، درمان و تشخیص بیماری ها و … به صورت آنلاین توسط شخص خانم دکتر اسلامی انجام شده و این مشاوره ها از کیفیت حداکثری برخوردار خواهند بود.

در ادامه می توانید نوضیحات دکتر مریم اسلامی در رابطه با اهمیت و مزایای مشاوره ژنتیک را ببینید و بشنوید:

مشاوره ژنتیک قبل ازدواج؛ بهترین و تنها راه بررسی زوجین

شما نباید آزمایش های ساده ای مثل آزمایش خون قبل از ازدواج را ملاک تناسب یا عدم تناسب همسر آینده خود از نظر ژنتیکی در نظر بگیرید. بهترین راه برای داشتن ازدواج و فرزند آوری سالم و موفق، انجام مشاوره ژنتیک قبل ازدواج است. مشاوره ژنتیک قبل ازدواج از طریق بررسی دقیق زوجین و شجره شما، خیالتان را از بابت ابتلا به بیماری های مختلف ژنتیکی راحت می کند.

برخی از بیماری هایی که در طول مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج مورد بررسی قرار می گیرند، عبارتند از:

  • عقب ماندگی ذهنی ژنتیکی
  • نابینایی
  • ناشنوایی
  • ناباروری
  • بیماری های قلبی
  • سرطان
  • بیماری های استخوانی
  • ضعف ماهیچه
  • بیماری های متابولیکی
  • انواع سندرم ها

کلام آخر

در مشاوره ژنتیک قبل ازدواج علاوه بر بررسی افراد از نظر ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری ها، میزان خطر برای ابتلای فرزندان نسل بعد به بیماری و همچنین نوع آزمایش ژنتیک مورد نیاز نیز مشخص می شود. مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، یکی از اقدامات مهمی است که زوجین باید به منظور پیشگیری از داشتن فرزندی با مشکلات ژنتیکی و یا نقایص تولد و هم چنین بهبود کیفیت زندگی خود آن را مد نظر قرار دهند. این نوع مشاوره به بررسی ژنتیک، بیماری های عفونی و یا خونی می پردازد. توجه داشته باشید که در ازدواج های فامیلی، انجام  مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج ضروری است.. زوجینی که از عدم ابتلای اعضای خانواده خود به مشکلات و بیماری های ژنتیکی مطمئن نیستند، می توانند از مزایای بهترین مرکز مشاوره ژنتیک بهره مند شوند.

چرا مشاوره ژنتیک فردمحور

دکتر مریم اسلامی

پزشک دکترای تخصصی ژنتیک
عضو هیات علمی دانشگاه
فلوشیپ پزشکی بازساختی از دانشگاه هاروارد آمریکا
برچسب ها:
مقالات مرتبط
ژن غالب و مغلوب چه تفاوتی دارند؟

ژن غالب و مغلوب چه تفاوتی دارند؟

مفهوم ژن های غالب و ژن های مغلوب، مفاهیمی هستند که به احتمال زیاد درباره آنها صحبت هایی شنیده اید. ژن غالب یا مغلوب به چه معنا است؟ چه تفاوتی در عملکرد این ژن ها وجود دارد؟ ژن‌ها، واحدهای اساسی...

اهمیت آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی

اهمیت آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی

از مشکلات اساسی که انجام ازدواج فامیلی را دچار تردید می‌کند، افزایش احتمال ابتلای فرزندان به بیماری های ژنتیکی و به وجود آمدن نوزادانی با نقص های جسمی و ذهنی است.وجود اختلالات ژنتیکی در نوزادان...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

4 دیدگاه ها
  1. سعید محمدی

    سلام خسته نباشید
    عموی من ۴ تا بچه داره. از این ۴ تا بچه فقد یه دخترش سالمه که اونم با پسرخالش ازدواج کرده و بچه هاش سالم هستن. من میخوام با دخترِ دختر عموم یعنی نوه عموم ازدواج کنم. میخواستم ببینم احتمال بیماری ژنتیکی تو بچه هامون چقدره

    پاسخ
    • دکتر مریم اسلامی

      سلام
      احتمال اختلالات و بیماری های زنتیکی در تمام ازدواج های فامیلی وجود دارد. باید قبل از ازدواج و بارداری مشاوره ژنتیک انجام دهید.

      پاسخ
  2. علی

    باسلام وخسته نباشید.
    بنده قسط ازدواج با دختر دایی ام رو دارم .دختر دایی ام

    کم خونی داره و برادر بزرگترش هم به قول ما یک کم

    ساده تره یعنی خیلی حرف مزنه و یک خواهره کوچک تر

    هم داره که از لحاظ جسمی نسبت به هم سنای خودش

    ضعیف تره.بعدم دایم با زندایم هم با هم دختر عمه پسر

    دایی هستن. من هم پدرم و مادرم دختر عمو پسر عمو

    هستن .من هم کمخونی دارم برادرم هم چشماش ضعیف

    هست ودوتا خواهر دارم هر دو کم خونی دارن .بعدشم

    پدر من با داییم پسر عمو و با زن داییم پسر عمه دختر

    دختر دایی هستند مادرم هم با زن داییم دختر عمه دختر

    دایی هستند .خلاصه که خیلی قاتی شدیم تو هم (خخخ)

    حالا به نظر شما به صلاحه ما ازدواج کنیم با نه .ممنون

    پاسخ
    • دکتر مریم اسلامی

      سلام خدمت شما. لازم است مشاوره و آزمایش های ژنتیک انجام دهید

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *