دکتر مریم اسلامی » مشاوره ژنتیک بارداری » تاثیر روزه بر بدن و پاکسازی سلول های سرطانی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تاثیر روزه بر بدن و پاکسازی سلول های سرطانی

روزه گرفتن چه تاثیری بر بدن دارد؟ آیا روزه به پیشگیری از رشد و پیشرفت سلول های سرطانی کمک میکند؟

روزه داری، یا پرهیز از غذا خوردن برای یک مدت زمان طولانی، شاید در ابتدا به عنوان یک عمل مذهبی شناخته می‌شود. اما جالب است که از فواید و مزایای آن در عملکرد و پاکسازی بدن مطلع شوید. در چند سال اخیر، بسیاری از مطالعات منتشر شده نشان داده‌اند که روزه داری دوره ای یا یک رژیم مشابه روزه، می‌تواند عوامل خطر و علائم برخی از بیماری‌های جدی از جمله سرطان را کاهش داده و روند پیشرفت بیماری را معکوس نماید.

تاثیر روزه بر سلامتی بدن

روزه گرفتن چه تاثیری بر بدن دارد؟

بدن شما برای محافظت در برابر گرسنگی طراحی شده است. به این صورت که وقتی غذا یا هر نوع خوراکی میخورید، بدن بخشی از مواد مغذی آن را ذخیره سازی میکند.

وقتی شما به طور معمول غذا نمی‌خورید، باعث ایجاد یک شوک ملایم بر روی سلول‌ها می‌شود و بدن شروع به رها کردن این ذخایر برای تأمین انرژی خود می‌کند. پزشکان توصیه می‌کنند که تا زمانی که بدن شما فرصتی برای بهبود خود پس از این دوره استرس دارد، هیچگونه تاثیر منفی بروز پیدا نخواهد کرد.

یکی از نتایج فوری این نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. زیرا بدن شما از کالری‌های بیشتری استفاده می‌کند تا کالری‌هایی که مصرف می‌کند، را دریافت کند.

ابته لازم به ذکر است که در مورد روزه داری برای مدت زمان طولانی که بدن شما نمی‌تواند با آن کنار بیاید، مراقب باشید. روزه داری کامل یا پیوسته منجر به “حالت گرسنگی” خواهد شد که در آن بدن شما شروع به کند کردن فعالیت‌هایش برای طولانی‌کردن عمر شما می‌کند. این جریان معمولاً پس از سه روز روزه داری پیوسته شروع می‌شود. در طول این دوره روزه داری بیش از سه روز، بدن شما تا جای ممکن از ذخایر سوخته استفاده می‌کند و شما کاهش وزن را متوجه نخواهید شد.

برای آگاهی بیشتر>>> چه رابطه ای بین تغییرات ژن و سرطان وجود دارد؟

روزه گرفتن چگونه بر بدن اثر میگذارد؟

هرچند مطالعات اپیدمیولوژیکی و مشاهده‌ای به خصوص تأثیرات الگوهای روزه‌گرفتن مذهبی را بررسی می‌کنند، اما روزه داری کنترل شده کوتاه مدت یا دوره‌ای در تحقیقات بالینی به دو نگرش مدیریت وزن، و همچنین بررسی مزایای احتمالی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن، توجه مجددی به خود جلب کرده است. از طریق آزمایش‌های بالینی ساختارمند، پژوهشگران بهبودهای مختلفی را در پارامترهای سلامت و نشانگرهای خون در افرادی که نوعی روزه داری منظم انجام می‌دهند، می‌یابند. این پارامترها شامل سطوح پایین گلوکز خون، سطوح پایین انسولین، بهبود در HbA1c (حساسیت به انسولین)، بهبودها در سیگنال‌های گرسنگی و اشباع، و همچنین نشانگرهای کلسترول و التهاب است. مشخص شده است که محدودیت منظم و کنترل شده در مصرف کالری، منجر به بهبودهای در عملکرد فیزیولوژیکی و متابولیسم، افزایش عملکرد، کاهش پیری سلولی و کمک به جلوگیری از فرآیندهای بیماری مزمن از جمله بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع 2، شرایط نورولوژیکی، سرطان و موارد دیگر می‌شو

روزه گرفتن دوره ای چیست؟

روزه داری گذرا به معنای روزه گرفتن بر اساس یک برنامه زمانی است که با دوره‌هایی از خوردن جایگزین می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است برای بیشتر از هفته به صورت معمولی غذا بخورید، اما فقط در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه تنها برای یک دوره 8 ساعته غذا بخورید و برای 16 ساعت باقی‌مانده روزه بگیرید. برخی این را همچنین رژیم مشابه روزه می‌نامند.

اگرچه این در جامعه مدرن که غذا فراوان است، غیرمعمول به نظر می‌رسد، اما بدن انسان برای تطابق با زمان‌هایی که منابع غذایی کم است، ساخته شده است. در تاریخ، روزه داری اغلب در مواجهه با قحطی یا سایر فاجعه‌های طبیعی که منابع غذایی را محدود می‌کنند، ضروری بوده است.

تاثیر روزه بر جلوگیری از سرطان

کاهش وزن تنها یکی از مزایای روزه داری برای یک بزرگسال سالم است. مطالعات حیوانی اخیر و چند آزمایش اولیه بر روی انسان ها نشان داده‌اند که خطر سرطان در اثر روزه گرفتن دوره ای، کاهش یافته یا نرخ رشد سرطان بسیار کند شده است. این مطالعات نشان می‌دهند که این امر ممکن است به علت اثرات زیر از روزه داری باشد:

  • کاهش تولید گلوکز خون
  • به‌کارگیری سلول‌های آغازگر برای بازسازی سیستم ایمنی
  • مصرف متعادل مواد غذایی
  • افزایش تولید سلول‌های کشنده سرطان

در یک مطالعه درباره تغذیه محدود به مدت 9–12 ساعتی، نشان داده شد که روزه داری موجب برگشت نسبی چاقی و دیابت نوع 2 در موش‌ها می‌شود. چاقی یکی از عوامل خطر اصلی برای سرطان است که ممکن است روزه داری را برای درمان سرطان حمایت کند.

مطالعه دوم درباره موش‌ها نشان داد که یک رژیم مشابه روزه ماهانه باعث کاهش شیوع سرطان می‌شود. نتایج در یک آزمایش پیش‌آزمایشی توسط همان دانشمندان با 19 نفر انسان نیز مشابه بود؛ آن نشان داد که بیومارکرها و عوامل خطر برای سرطان کاهش یافته‌اند.

در یک مطالعه در سال 2016، تحقیقات نشان داد که ترکیب روزه داری و شیمی درمانی باعث کاهش نرخ پیشرفت سرطان سینه و سرطان پوست می‌شود. این روش‌های درمانی ترکیبی باعث تولید سطوح بالاتری از سلول‌های آغازگر لنفوسیت مشترک (CLPs) و لنفوسیت‌های نفوذی به تومور می‌شود. CLPs سلول‌های پیشگیرنده هستند که به لنفوسیت‌ها تبدیل می‌شوند، که سلول‌های خون سفید هستند که به تومور مهاجرت می‌کنند و برای کشتن تومورها شناخته می‌شوند.

همین مطالعه نشان داد که گرسنگی کوتاه‌مدت سلول‌های سرطانی را حساس به شیمی درمانی می‌کند در حالی که سلول‌های نرمال را حفاظت می‌کند، و همچنین تولید سلول‌های آغازگر را تشویق می‌کند.

چرا مشاوره ژنتیک فردمحور

دکتر مریم اسلامی

پزشک دکترای تخصصی ژنتیک
عضو هیات علمی دانشگاه
فلوشیپ پزشکی بازساختی از دانشگاه هاروارد آمریکا
برچسب ها:
مقالات مرتبط
ژن غالب و مغلوب چه تفاوتی دارند؟

ژن غالب و مغلوب چه تفاوتی دارند؟

مفهوم ژن های غالب و ژن های مغلوب، مفاهیمی هستند که به احتمال زیاد درباره آنها صحبت هایی شنیده اید. ژن غالب یا مغلوب به چه معنا است؟ چه تفاوتی در عملکرد این ژن ها وجود دارد؟ ژن‌ها، واحدهای اساسی...

آزمایش های غربالگری ژنتیک چه اهمیتی دارند؟

آزمایش های غربالگری ژنتیک چه اهمیتی دارند؟

آزمایش های غربالگری ژنتیک به جهت به دنیا آوردن فرزندان سالم از نظر جسمی و ذهنی، حائز اهمیت هستند. مادرانی که بیشتر از 35 سال سن داشته و یا والدینی که ازدواج فامیلی داشته و یا مبتلا به بیماری های خاص...

بیماری های ژنتیکی کلیه

بیماری های ژنتیکی کلیه

بیماری های ژنتیکی کلیه زمانی رخ می دهد که جهش (تغییر) در ژنی وجود داشته باشد که مانع از عملکرد صحیح بدن شود. این جهش ها می توانند بر عملکرد کلیه های شما تأثیر بگذارند و منجر به بیماری کلیوی شوند. در...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *