دکتر مریم اسلامی » درمان های پیشرفته » نقش پزشکی فرد محور در درمان سرطان
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

نقش پزشکی فرد محور در درمان سرطان

آیا پزشکی فرد محور درباره درمان سرطان موثر است؟ ! متاسفانه در کشور ما آمار ابتلا به سرطان روز به روز در حال افزایش بوده و این اتفاقی نگران کننده است. فردی که خودش یا شخصی از خانواده او درگیر سرطان شده باشد، احتمالا هر راه درمانی را جستجو میکند تا بتواند بر این بیماری غلبه کند. در همین راستا شاید عباراتی مانند “پزشکی فرد محور”، یا ” درمان های هدفمند” برایتان آشنا باشد.

در این مقاله به نقش و اهمیت پزشکی فرد محور در درمان سرطان پرداخته ایم و دستاورد های ارزشمند آن را مطرح نموده ایم. با ما همراه باشید…

پزشکی فرد محود و تاثیر آن بر درمان سرطان

کاربرد پزشکی فرد محور در درمان سرطان چگونه است؟

آیا پزشکی فرد محور می تواند برای درمان سرطان کاری کند؟! پزشکی فرد محور- که درمان دقیق یا فارماکوژنتیک نیز نامیده می شود – روش جدیدی برای مبارزه با سرطان است. این رویکرد درمانی از اطلاعات مربوط به ژن ها و تومور افراد مبتلا به سرطان استفاده می کند تا کشف کند چه چیزی باعث بروز بیماری شده و سپس بر این اساس، برنامه شخصی درمان را برای فرد تنظیم میکند. این رویکرد درمانی با توجه به ویژگی های انحصاری هر فرد تعیین میشود؛ بنابراین یک درمان دقیق و موثر است.

برای سال‌ها، درمان سرطان یک فرآیند ساده بود. به این صورت که برای از بین بردن تومور جراحی و سپس برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده و جلوگیری از متاستاز و سرایت آنها به سایر نقاط بدن، شیمی درمانی یا پرتو درمانی انجام شود. اما از بین بردن سرطان ها با شیمی درمانی یا پرتودرمانی سلول های سالم را نیز از بین می برد که این امر می تواند منجر به مجموعه ای از عوارض جانبی ناخوشایند و آسیب زا شود. اکنون، محققان می توانند سلول های سرطانی را بررسی کنند و ترتیب ژن ها را در DNA آنها کشف کنند. در حالی که بیشتر سلول‌های بدن شما دارای ژن‌های یکسان هستند، سلول‌های سرطانی دارای جهش یا تغییرات ویژه ای هستند. این چیزی است که به آنها اجازه می دهد تا به تومور تبدیل شوند.

علاوه بر این، سرطان شما ممکن است تغییرات ژنتیکی متفاوتی نسبت به افراد دیگر داشته باشد. علاوه بر این دانشمندان اکنون می دانند که از نظر ژنتیکی، ممکن است سرطان سینه در یک فرد شبیه به تومور معده در فرد دیگر باشد. این امر اهمیت پزشکی فرد محور و نیاز به آن را بیشتر از قبل آشکار می کند.

داروهای هدفمند در پزشکی فرد محور برای درمان سرطان

FDA بیش از 12 دارو را تایید کرده است که یکی از این جهش ها را هدف قرار می دهد. این دارو ها در حال حاضر شامل ایماتینیب (Gleevec)، دارویی که برای لوسمی میلوژن مزمن استفاده می شود، و داروی سرطان سینه تراستوزوماب (Herceptin) هستند.

مطالعه ژنتیک تومور، می تواند به پزشکان بگوید که کدام داروها موثر بوده و کدام ها بی اثر هستند. به عنوان مثال، اگر سرطان روده بزرگ دارای یک جهش ژنتیکی باشد، احتمالا دو داروی رایج سرطان روده بزرگ داروهای موثری نخواهند بود؛ زیرا جهش بوجود آمده، مسیر درمان را تغییر خواهد داد. 

در بسیاری از مراکز بالینی برای درمان سرطان براساس رویکرد پزشکی فرد محور، به مشاهده و مطالعه ژن های تومور در فرد مبتلا به سرطان می پردازند. اگر مشخص شود سرطان بیمار، جهش های خاصی داشته، می توانند درمان را با داروی خاصی که برای جهش ژنتیکی موجود در سلول های سرطانی موجود، طراحی شده است شروع کنند.

به عنوان مثال، اگر موضوع سرطان سینه باشد، با یک آزمایش ژنتیکیمشخص میگردد که آیا هرسپتین (داروی درمان سرطان سینه) برای بیمار مفید است یا خیر؟!

اگر سایر گزینه‌های درمانی، مانند شیمی‌درمانی، برای بیمار مؤثر نبوده‌اند، مطالعه ژن های تومور باز هم می‌تواند کمک کننده باشد. یک جهش ژنتیکی ممکن است تیم پزشکی را به سمت یک داروی غیرمنتظره سوق دهد، مانند دارویی که در ابتدا برای نوع دیگری از سرطان طراحی شده بود.

رویکرد پزشکی فرد محور برای کوچک کردن و درمان تومورها – و نجات جان انسان‌ها – بهتر از درمان های سنتی عمل می‌کند. اما شاید در برخی مواقع تمام درمان مورد نیاز نباشند!

تومورها می‌توانند حاوی سلول‌هایی با جهش‌های ژنی مختلف باشند، بنابراین یک درمان هدفمند طراحی شده برای جدا کردن سلول‌های دارای یک جهش ممکن است تنها روی بخشی از تومور کار کند. سلول های باقی مانده ممکن است به رشد خود ادامه دهند.

اینکه در مورد هر سرطان در هر فرد، چه برنامه درمانی و تا چه میزان می تواند موثر واقع شود، کاملا بستگی به دریافت ها و صلاحدید پزشک دارد.

چرا مشاوره ژنتیک فردمحور

دکتر مریم اسلامی

پزشک دکترای تخصصی ژنتیک
عضو هیات علمی دانشگاه
فلوشیپ پزشکی بازساختی از دانشگاه هاروارد آمریکا
برچسب ها:
مقالات مرتبط
ژن درمانی برای اصلاح فیبروز کیستیک

ژن درمانی برای اصلاح فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک یک اختلال ژنتیکی است که منجر به آسیب‌های شدیدی در ریه، دستگاه گوارش و سایر اندام‌های بدن می‌شود. این بیماری معمولاُ بر سلول‌هایی که تولید مخاط، عرق و شیره‌های‌ گوارشی را بر عهده دارند...

تزریق واکسن HPV (گارداسیل) چه اهمیتی دارد؟

تزریق واکسن HPV (گارداسیل) چه اهمیتی دارد؟

واکسن HPV که به طور معمول به نام واکسن گارداسیل نیز شناخته میشود، یکی از مطمئن ترین راه ها برای ایمن کردن بدن در برابر انواع خطرناک ویروس hpv است. ویروس پاپیلومای انسانی Human papillomavirus عمدتا...

جهش ژنتیکی؛ اسرار و آثار آن در زندگی

جهش ژنتیکی؛ اسرار و آثار آن در زندگی

جهش ژنتیکی تغییراتی است که در توالی ژنتیک به وجود می آید، و نکته ای که در رابطه با آن وجود دارد این است که پس از بروز جهش در ژنتیک فرد، در صورت تولید مثل امکان انتقال آن به فرزندان وجود دارد برای...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *