دکتر مریم اسلامی » مشاوره ژنتیک سرطان » سرطان رحم چه ارتباطی با وراثت و ژنتیک دارد؟
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

سرطان رحم چه ارتباطی با وراثت و ژنتیک دارد؟

در بین انواع مختلف سرطان که در دنیای امروز، تهدید کننده ی سلامتی و زندگی انسان هستند، سرطان رحم موردی است که متاسفانه در بین زنان شیوع بالایی دارد. شنیدن نام سرطان ممکن است در ذهن خیلی ها تداعی کننده ی یک بیماری لاعلاج یا صعب العلاج باشد. ولی توسعه و پیشرفت علم پزشکی، امکان درمان این بیماری را فراهم نموده است. قبل از اقدام برای درمان، باید علت اصلی بیماری ها به درستی تشخیص داده شوند. سرطان رحم در بسیاری از زنان از طریق ژنتیک انتقال پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم: آیا عامل ژنتیک در ابتلا به سرطان رحم موثر است ؟

سرطان رحم از طریق ژنتیک منقل می شود

علت اصلی بروز سرطان

تمام سرطان ها در اثر جهش های ژنتیکی ایجاد می شوند. ژن ها کدهای اطلاعاتی در DNA بدن هستند که دستورات لازم برای عملکرد سلول های مختلف را به آنها ارائه می دهند. کدهای ژنتیکی می توانند از عملکرد خاص یک نوع سلول گرفته تا برنامه تقسیم، رشد و مرگ آن را تنظیم کنند.

از طرفی سرطان زمانی ایجاد می شود که یک سلول به خاطر بروز تغییر یا جهش در ژن ها دچار خطا در برنامه ریزی می شود. یعنی بیشتر از آنچه باید عمر کرده و تقسیم سلولی می کند و رشد می نماید. اتفاقی که می تواند رفته رفته منجر به تشکیل توده ای سرطانی از سلول هایی شود که همگی دچار آن اختلال ژنتیکی هستند.

در بدن به صورت طبیعی و در طول مدت زندگی جهش های ژنتیکی زیادی رخ می دهند. اما سیستم ایمنی بدن بسیاری از آنها را شناسایی کرده و پیش از سرطانی شدن نابودشان می کند. هرچند گاهی از اوقات به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن ناشی از کهولت سن یا بیماری های دیگر، سیستم ایمنی بدن نمی تواند این سلول های سرطانی شده را پیدا کند. یا اینکه آنها را تشخیص می دهد، اما نمی تواند با آنها مقابله کند. در نتیجه سرطان اتفاق می افتد.

ژن های مرتبط با سرطان

ژن های زیادی در بدن ما وجود دارند که هرکدام بخش خاصی از عملکرد سلول های مختلف را راهبری می کنند. تغییر یا جهش در هریک از این ژن ها می تواند موجب بروز نوع خاصی از سرطان شود. بنابراین شناخت ژن های مرتبط با هر نوع سرطان از موارد بسیار مهم برای درمان انواع سرطان است.

آیا سرطان رحم ارثی است؟

سرطان رحم که با نام سرطان آندومتری هم شناخته می شود، رایجترین سرطان ارثی در میان زنان است. خانم هایی که به برخی از سندروم های ارثی مبتلا هستند در شانس بیشتری از ابتلا به این سرطان قرار دارند. سندروم های موروثی مرتبط با این سرطان عبارتند از:

  • سندرم لینچ شایع ترین سندروم ارثی است که شانس ابتلا به سرطان رحم ارثی را بالا می برد. زنان مبتلا به سندرم لینچ ممکن است تا 60 درصد در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر در طول زندگی خود قرار داشته باشند.
  • سندرم کاودن در اثر جهش در ژن PTEN ایجاد می شود. زنان مبتلا به سندرم کاودن ممکن است حدود 20 تا 30 درصد خطر ابتلا به سرطان آندومتر را داشته باشند.
چرا مشاوره ژنتیک فردمحور

دکتر مریم اسلامی

پزشک دکترای تخصصی ژنتیک
عضو هیات علمی دانشگاه
فلوشیپ پزشکی بازساختی از دانشگاه هاروارد آمریکا
برچسب ها:
مقالات مرتبط
آیا سرطان پروستات ارثی است؟

آیا سرطان پروستات ارثی است؟

سرطان پروستات یک بیماری شایع است که مردان را معمولاً در میانسالی یا بعد از آن مبتلا می کند. علت دقیق سرطان ها از جمله پروستات مشخص نیست، اما مواردی وجود دارد که ممکن است احتمال ابتلای شما به سرطان...

چه رابطه ای بین تغییرات ژن و سرطان وجود دارد؟

چه رابطه ای بین تغییرات ژن و سرطان وجود دارد؟

بدن انسان از تریلیون ها سلول پیچیده ای تشکیل شده است که به طور معمول با هم کار می کنند تا اندام هایی مانند قلب، کبد و پوست را تشکیل دهند. برای اینکه سلول ها با هم کار کنند، باید صفات یا ویژگی های...

ارتباط ژنتیک و سرطان روده بزرگ

ارتباط ژنتیک و سرطان روده بزرگ

ژن ها یکی از عامل انتقال بیماری ها از جمله انواع سرطان ها از والدین به فرزندان به شمار می رود. سرطان روده بزرگ یکی از بیماری هایی است که به واسطه همین عوامل ژنتیکی و وراثت ایجاد می شوند. در نتیجه...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *